La Belle Époque. Un camí de Benissa a Dénia per l'ambient d'oci musical del segle XIX-XX

 

La Belle Époque. 

(Un camí de Benissa a Dénia per l'ambient d'oci musical del segle XIX-XX)

Quico Llopis Ivars




Aquest període artístic marcarà la forma d’escoltar i entendre la música, una música dedicada a extraure les emocions del públic. Moviments que provenen del liberalisme francès, inspirat en la filosofia britànica, que va durar aproximadament dos segles. En l’àmbit internacional apareixeran figueres europees com Beethoven que ha viscut en l’últim terç del segle XVIII i entrat el segle XIX proposa, junt a altres compositors, evolucionar la musical del moment. Exponents de l’historia lineal cronològica de la música seran Beethoven, Schubert, Weber, Mendelssohn, Schuman, Berlioz, Chopin, Liszt i Wagner. A més, s’allargarà amb el moviment post-romàntic amb altres compositors, alumnes dels personatges anteriors. Moviment que donaran les seues primeres senyals de vida amb els escrits de Rosseau amb Confessions i Wordsworth amb el Lyrical Ballads.[1]

En Espanya, un moviment que tindrà la seua primera presencia en el país amb l’arribada de l’assaig de José Cadalso Que es un ensayo de melodrama romántico dins del moviment neoclàssic i la tesis calderoniana de Schlegel. Aquesta última obra tindrà la seua repercussió social amb defensors i detractors, personatges culturals que discutiran la implantació del nou estil dins del teatre, via d’entrada de l’estil romàntic. En l’àmbit musical apareixen dos grups de gent; els músics derivats al teatre líric i els músics que s’aferren a la música instrumental. L’èxit, segons Adolfo Salazar, es del primer grup amb artistes com Gomis, Carnicer i Saldoni. En l’altre grup, apareixen personatges destacables com Rodriguez de Ledesma, Pedro Albéniz i Santiago de Masarnáu.[2]

Dins de l’àmbit de producció musical no trobem molta activitat dins del poble fins a finals de segle XVIII, llevant de les manifestacions tradicionals de música popular i la música sacra realitzada dins de l’àmbit religiós provinent de la parròquia de Sant Pere Apòstol (s. XV) i el Convent – Seminari Menor Franciscà (s. XVII).[1]

Els pobles, amb l’arribada del segle XIX i l’increment de l’economia de la pansa, fan evolucionar els seus llocs d’oci mirant a l’Europa burgesa. La comarca de la Marina Alta agafa el reflex de l’ambient de les tavernes de la ciutat de París, lloc de referència dins la moda del segle. En aquest temps, apareixen les primeres orquestres professionals i aficionades per amenitzar els nous locals que s’inauguraven per al gaudi de la societat. Fins aquest moment en les societats locals, la música sonava acompanyant les celebracions dins les jornades agrícoles o les festivitats del poble dins d’un context religiós. Sorgeix l’impuls dins de les poblacions de crear casinos i programacions per distraure les jornades lliures de treball que els moviments sindicals havien aconseguit. Arribat eixe moment, la música, el ball, el teatre o qualsevol activitat d’oci no necessitava estar acompanyada d’un context festiu sinó la rutina diària de la vida d’un poble.[2]

A finals del segle XIX, trobem a la Marina Alta una xicoteta varietat d’aquestos negocis que manejaven l’oci de la comarca. La primera població era la capital portuària de la comarca per excel·lència, gràcies a l’exportació de la pansa, Dénia. En aquesta població figuraven als anys 80; un teatre, quatre casinos i quatre cafès. La competència d’aquesta població residia a Xàbia, altra població portuària, amb el Casino de la Alianza i dos cafès. A Benissa, on existeix l’ambient burges de les ciutats portuàries degut a grans famílies aristocràtiques, tenim la creació de la societat recreativa del Casino de Benissa i dos cafès; els de Salvador Santacreu i la Viuda de Torres. A més, l’arribada del segle XX es crearan quatre casinos més associats la societat La Agrícola, La Musical, La Piña i El Progreso. Amb la finalització i l’arribada del nou segle s’amplia la llista amb casinos i cafés a El Verger (José Carpi), Pedreguer (Los tres Amigos, el de Valeriano Fornés i La Unió), Xaló (Cafè de Blai, Casino Jalonense i  el Centro Intructivo), Parcent (El de Joaquín Martí i el de Francisco Reig), Pego (un teatre i tres casinos lligats a propietaris agricoles, la societat de caçadors i la unió mercantil) i Ondara (Casino de José Blasco, el teatre de Francisco Mestre i els cafès de Ricardo Grustán, Enrique Domenech i Bernardo Ortolà), entre altres.[3]

Dins d’aquesta creixent oferta de llocs d’oci, apareixen els primers balls socials amb actuacions de musics famosos dins l’àmbit comarcal i nacional. En aquest temps, el prototip de music era un home amb reputació dins del seu poble que rebia classes particulars, tocava l’orgue a l’església i bons intèrprets amb el piano, l’harmònium o el violí dins dels cafès. També, els professors de música educaven a les veus locals per formar xicotetes representacions de sarsuela i operetes, algunes d’elles acabarien fundant una banda o companyia teatral. En canvi, el paper de la dona continuava submergit en una discriminació que no la deixava avançar dins del paper de la música. Les dones provinents de famílies benestants rebien ensenyament artístic privat i mostraven les seues qualitats en xicotets grups elitistes. Els instruments que podien tocar també eren determinats; el piano i l’arpa, també acceptat la guitarra o el violí. En canvi, sofrint la mateixa discriminació, podia arribar a ser artista però exercint com a cupletista i ballarina.[4]

Dins d’aquest llistat de músics locals contemporanis a Ricardo Benavent Feliu trobem Manuel Comes, José Alcayna, Manuel Ferrando, Francisco Llobell Riera, Jaime Llobell Reduán i Francisco Orquín de Dénia amb el piano. Altres foren conegudes per l’ interpretació amb l’harmònium; Josefina i Isabelita Morante, i Anita Campillo, també arpista. A Gata ubiquem a Ricardo González i Manuel Navarro. A Alcalalí i Xaló, Francisco Chesa i Valero Maurí. A Benissa, la creació de la primera banda de la comarca amb el mestre Diego Crespo i el professors de música; Eduardo Bordes i el pianista Francisco Capo. Aquest últim, traslladat a Madrid per l’increment de la seua fama com intèrpret fins la guerra civil. En l’àmbit nacional trobem les visites a la comarca d’artistes com el guitarrista Francisco Tárrega; el tenor Manuel Utor; les cupletistes i ballarines Raquel Meller, Dora La Cordobesita, Pastora Imperio, La Goyita, Las Argentinas, Emilia Piñol, La Hesperia, Ida Dermy, Lolita Durán Teresita Pastor, entre altres. Les sonoritats d’aquestos llocs d’ocí tenien gran varietat; minué, vals, rigodón, polka, cuplet fins arribar a la revolució del xarleston i el foxtrot amb gramòfons i pianoles després de la guerra.[5]

A finals del segle XIX, trobem la formació de la primera banda de música de Benissa amb l’ajuda del convent franciscà i el music franciscà Diego Crespo Ginestar, l’any 1888 aproximadament. A més, la presencia d’il·lustres escriptors dins del poble com els germans Cabrera; mossèn Francisco d’Assis Cabrera, capità de l’exèrcit a l’Habana i creador del diari  El Centinela que va mostrar a la Benissa de primers del segle XIX la riquesa cultura al poble amb representacions de teatre i sarsuela, gracies al seu propi mecenatge. El bisbe protestant, escriptor i germà del capità Cabrera; Juan Bautista Cabrera Ivars, l’organista fra Antonio Gustavino residit en Milà, Roma i la Catedral de la Habana; traslladat al Seminari Menor benisser com a professor després de la seua reconstrucció i aportant la seua visió musical dins de la capella del convent, el compositor i pianista Francisco Capo Cabrera educat en el centre del mestre Enrique Granados i traslladat a Madrid pels seus èxits fins la Guerra Civil Espanyola. I finalment, el pianista i crític musical Ricardo Benavent i Feliu.[6]

En el segle XIX, l’increment  i evolució dels nuclis urbans a la Marina Alta amb l’economia de la pansa que reflectia l’ambient burgès i industrial la ciutat portuària de Dènia va crear la moda dels negocis d’oci, ball i música. Aquests locals oferien molts tipus d’estils que provenien de les modes europees com el minué, vals, rigodón i la polka. Aquests balls de saló s’imposaven a la dansa tradicional del moment i el pasdoble que s’interpretava en les festes de carrer.[7]

A més, la creació en l’any 1903 del Casino de Benissa amb un ampli saló per a la representació d’espectacles musicals va fomentar la promoció d’algunes visites important dins l’àmbit artístic. En aquells anys Benissa rep la visita de musics amb renom com la intèrpret de bandúrria Remedios Sanchis, el pianista José María Ferrando i la primitiva banda de musica de Benissa que realitza actuacions setmanals baix la batuta del director Diego Crespo Ginestar i Eduardo Bordes. També, l’estança dins de l‘àmbit musical folklòric de la companyia del cantador flamenc Pepe Marchena, col·laborant amb la industria benissera de Vicent Bou Vicents, associada a la fabrica nacional de Luis Zabal, i promocionant la beguda Anís, el Niño Marchena.[8]

El estils que sonaven en  l’ambient social rural de la Marina Alta oscil·laven entre els cants populars, basats en la transmissió oral, i la música que arribava amb l’aparició dels massmedia o reproductors de música, i les modes globalitzadores. El cant popular va lligat al poble, al camp, on la gent desenvolupa una forma d'expressió musical per expressar els seus sentiments o, simplement, alleugerir les llargues jornades de treball amb temàtica social, de critica o burla.  L'arbre del cant popular valencià té diverses branques: els cants a l’aire o cants de treball, el cant d'estil i el cant d'albaes o cant de ronda. La diferència entre ells radica entre la forma de composició i el context social. La gran particularitat que engloba els gèneres, sota el nom de cant valencià, és la interpretació vocal. Per una banda, apareixen  els  cants de treball o cants a l'aire, aquests són senzills i lliures quant a l'estructura i el ritme, però complexos pel que fa a la melodia, que és a cappella. Aquesta és la varietat més arcaica perquè no ha evolucionat de la mateixa manera que altres gèneres a conseqüència de la mecanització del camp. Per exemple, els cants de batre solen tindre dues estrofes de quatre versos cadascun, on la melodia entona amb el mode de mi i incorpora un gran melisma al final de cada vers. La missió d'aquests cants, en un país que treballava l'agricultura i la ramaderia de forma primitiva fins al segle XX, era la de crear una espècie de mantra o ritme de treball que fes més afable les llargues jornades de treball. Els treballs com plantar, segar, batre, llaurar, estisorar o espigolar tenien les seues melodies pròpies, i la gent els canviava la lletra i aplicava la melodia existent en eixa zona.[9]

Per altra banda, apareixen els cantats festius com les jotes i els fandangos. A més, la incorporació dels instruments de corda i vent creen en l’horta de València un gènere propi, el cant d’estil. El repertori valencià engloba l'u i dos, l'u i dotze, l'u, l'onze, la riberenca, l'alacantina i altres. Aquestes formes, seran les més utilitzades després de la mecanització del camp, mentre que els cants a l'aire, els cants de treball, seran ubicats en un segon pla. Un gènere també típic de l’horta de València son els cants d'albaes que, a diferència dels cants anomenats anteriorment, són d'origen urbà. Les albaes són l'evolució de les antigues rondes nocturnes.[10]

L’arribada del segle XX, l’evolució s’accelera amb l’exposició internacional de París i apareixen noves modes de ball. El cuplet, el xarleston, el foxtrot i la música swing son generes que apareixen entre la societat urbana i regnaran gran part del segle. Aquestes músiques amb l’aparició del gramòfon en l’any 1876 i l’aparició del cine sonor en els anys 30 començaran una nova època social, la Belle Époque.[11]

 

 

 

 



[1]Cardona Ivars, Joan Josep: Història de la banda de música de Benissa, Barcelona, Riurau Editors, 2015, pàgs. 11-12.

[2]Carrió Company, Francisco i Reig Pérez, Antoni: 150 anys de música i ball a la Marina Alta, Dénia, Gráficas García Contrí S.L. Dénia, 2019, pàgs. 10-14.

[3] Carrió Company, Francisco: 150 anys de música i ball a la Marina Alta, Dènia, Gràficas García Contrí, 2019, pàgs. 10-11.

[4] Ibid., pàg. 12.

[5] Ibid., pàg. 12-13.

[6] Cardona Ivars, Joan Josep: Els totals de la població de Benissa, Benissa, J.J. Cardona. Benissa., 2004, pàgs. 50-54.

[7] Carrió Company, Francisco: 150 anys de música i ball a la Marina Alta, Dènia, Gràficas García Contrí, 2019, pàgs. 12-15.

[8] Cardona Ivars, Joan Josep: Història de la banda de música de Benissa, Barcelona, Riurau Societat Lírica i Musical de Benissa, 2015, pàgs. 20-22; Cabrera, Pere: «Aromas de Benissa: Anís i Música» en Anuari de les festes de Benissa, 2005, Benissa, pàgs. 131-132.

[9] Frechina, Josep Vicent: La cançó en valencià, dels repertoris tradicionals als gèneres moderns, Valencia, Acadèmia Valenciana de la Llengua, 2011, pàgs. 21-59; Reig Bravo, Jordi: La música tradicional valenciana: una aproximació etnomusicológica, Valencia, Clau tradicional, 2011, pàgs. 20-30.

[10] Frechina, Josep Vicent: La cançó en valencià, dels repertoris tradicionals als gèneres moderns, Valencia, Acadèmia Valenciana de la Llengua, 2011, pàgs. 61-80.

[11] Carrió Company, Francisco: 150 anys de música i ball a la Marina Alta, Dènia, Gràficas García Contrí, 2019, pàgs. 25-32.



[1]Salazar, Adolfo: Conceptos Fundamentales en la historia de la música, 2a Edición, Madrid, Revista de Occidente, S.A., 1965, pàgs. 167-168.

[2]Salazar, Adolfo: El Siglo Romantico. Ensayo sobre el Romanticismo y los compositores de la época romántica, Madrid, J. M. Yagües, 1936, pàgs. 120-125.

Comentarios

  1. Gracies Kiko,m'agradat molt llegir-ho i coneixen un poc mes l'historia de la nostra comarca

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Un llarg camí per a una peça tan curta, la història del pasdoble

LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL, UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ

Mode de valeurs et d’intensités. Oliver Messiaen (1908 – 1992); Comentario y análisis