LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL, UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ
LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL,
UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ
En el següent assaig parlaré sobre la evolució del folklore dins de la societat popular
valenciana en el segle XXI. La música i la resta de les arts han estat al
servici de la societat i la seua evolució va conjunta amb el pensament de
l’època. En el segle XIX, abans de la globalització, la música de transmissió
oral estava més subjecta a una modulació particular i lenta de les cultures que
l’envoltaven. És el cas de les malaguenyes o granadines, una música d’origen
andalús dins de la cultura musical valenciana. En l’actualitat, encara que el
tema ha estat tractat per estudiosos, la relació de la globalització i els
nacionalismes confon a l’hora de classificar el folklore i la musica
tradicional o popular de l’època, marcant les divisions entre les generacions i
les modes.
Ací realitzaré una exposició de la cultura de la música autòctona de les terres valencianes des de finals del segle XX fins l’actual segle XXI. Una evolució musical que va començar el grup musical Al Tall, fundat l’any 1976. Aquest moviment va continuar amb altres grups d’una generació més jove, com a grups més representatius d’aquella època tenim a Bajoqueta Rock (1988) i Obrint Pas (1994), fins al nostres grups actuals de l’escena valenciana com ZOO i La Raiz. Una explicació sobre l’origen d’una relació entre la identitat cultural, el nacionalisme valencià i la música que va tindre el seu esplendor a finals del segle XX i principis del segle XXI. Aquesta música, va ser fruit de les reivindicacions nacionalistes que sorgiren després de la dictadura amb l’arribada de la llibertat de la democràcia. Un moviment per reconèixer la cultura valenciana que entre molts símbols d’identitat, ubicava la música valenciana que havia heretat del segle XIX (gèneres, instruments, ritmes, melodies, etc). Al arribar la globalització en la segona meitat del segle XX, totes les cultures i filosofies és connecten mitjançant els massmedia (radio, televisió, internet, etc.). Les músiques del món és fusionen i alteren la manera natural de fer música de les regions. Aquesta música en l’actualitat, influenciada per la globalització, ha evolucionat aconseguint les reivindicacions que demanava i continua modificant-se amb el temps, les noves modes i les noves tecnologies. A més, aquesta nova música ha conservat dos característiques d’identitat i connexió amb el poble valencià; les lletres en valencià i els instruments tradicionals.
Els materials que utilitzaré per explicar aquesta evolució provenen d’autors representatius de l’etnomusicologia valenciana com Jordi Reig, Josep Vicent Frechina, entre altres. A més d’articles musicals, entrevistes a grups i documentals videogràfics sobre la trajectòria dels grups més representatius. Finalment, una comparació entre cançons originals i versions modernes per observar l’evolució de la música, les lletres, els instruments i les formacions de banda. L’evolució de la música, com he dit abans, va lligada a l’evolució de la societat que la rodeja i l’utilitza, en aquest cas la música popular valenciana. En aquest cas, ens remuntem a l’any 1707 on sorgeix el problema que adoptarà aquesta nova música com a discurs principal, una música caracteritzada pel seu sentit nacionalista. Al morir Carles II, últim successor de la branca del Àustria sense descendència, s’originà una guerra entre dos monarquies; els Àustria i els Borbó. El país es divideix en dues parts i el Regne de València, part del territori de la Corona d’Aragó, dona suport a l’arxiduc Carles d’Àustria que disputava el país amb Felip d’Anjou, futur Felip V de Borbó.
En 1707, va
finalitzar l’última batalla entre les dos potencies i Felip va ser proclamat
rei dels territoris amb el nom
de Felip V de Borbó. Una de les mesures va ser el Decret de Nova Planta, per
castigar aquells territoris que no havien donat suport a la seua causa, va
eliminar tots els privilegis que donaven els furs que otorgà la Corona d’Aragó
al Regne de València i els Reis Catòlics mantingueren després de la unió de les
dos corones. Aquest fet va ocasionar una repressió en els territoris de la
Corona d’Aragó i la pèrdua dels seus privilegis entre ell els privilegis del
Regne de València. A mesura que els territoris anaven caient sobre el regnat de
Felip V, totes i cadascun dels territoris van tindre el seu nou decret. Els
primers territoris on va entrar aquesta llei van ser València i Aragó, i més
tard, Catalunya i Mallorca. Una nova legalitat imposada des de Castella que
s’imposava a cada regne segons les seues inclinacions filipistes o
austriacistes. Els decrets de Nova Planta potser no van ser una ‘’tabula rasa’’
a tot arreu, però van implicar la suspensió de totes les institucions que
tingueren els seus òrgans propis de govern com la Generalitat, Ajuntaments o
Consells. A més, la desaparició de la llengua, universitats i l’ampliació d’un
nou impost. (Cònsul, 2020)
El nacionalisme valencià agafa aquesta fet històric i
crea un relat nacionalista que remunta el problema original al 1707 i el
relaciona amb problemes en els segles posteriors amb temes d’economia i
llibertat cultural. Abans de l’arribada de la democràcia, el país en el s.
XVIII i XIX va tindre molts successos polítics que van sumar al
despertar del nacionalisme valencià. En molts d’ells, el poble valencià donava
suport al bàndol perdedor, fet que ocasionava una nova repressió en els
territoris. Els reis il·lustrats, invasió de Napoleó i la Guerra d’Independència,
la regència de Maria Cristina i les guerres carlistes, el Trienni Liberal, la Primera
República, la dictadura de Primo de Rivera, la Segona República i la dictadura de
Franco. En el segle XX la política valenciana va donar suport a les
repúbliques, va ocasionar una gran repressió que va despertar el moviment
nacionalista valencià més recent en la memòria que recordava totes les
histories, creava un relat sobre la història dels valencians, a més, demanava
amnistia i un estatut d’autonomia. (Ferrero, 2019)
A partir d’aquest moment, el nacionalisme i la música van separat la seua part més política al aconseguit moltes de les reivindicacions autonòmiques com l’estatut d’autonomia, l’arribada de polítics nacionalistes a les institucions, normalització lingüística, recuperació de la cultura, etc. Els investigadors Jordi Reig en el llibre La música tradicional valenciana, una aproximació etnomusicologia i Josep Vicent Frechina ofereix en el seu llibre La Cançó en Valencià, dels repertoris tradicionals als gèneres moderns divideixen de dos formes l’evolució de la música valenciana. L’investigador i fundador del grup Al Tall divideix en tres etapes la música valenciana. La primera etapa, música fins al segle XVII, engloba els inicis incerts de la música popular fins el Renaixement que apareixen les primeres partitures i comencen a establir-se uns cànons amb influencies de totes les cultures mediterrànies. La segona etapa , música del segle XVII fins primera meitat del segle XX, on la música acaba de formar les seues bases i comença a imitar la música culta on apareixen el gèneres que ens han arribat pels nacionalistes com ‘’musica tradicional’’ (cant de ronda, cançons de reunió, etc) fins l’arribada dels massmedia. L’ultima etapa fa referència a la influencia de la globalització en la societat, el declivi dels gèneres anteriors i la popularitat de les noves tecnologies. (Reig, 2011)
L’investigador
Josep Vicent Frechina, centra la seua divisió musical a partir del segle XIX.
Comença amb l’explicació dels gèneres tradicionals i el cant d’estil i relata
l’incoporació de la nova cançó valenciana amb els grups i personatges
principals, conjunta amb els esdeveniments socials.
---------------------------------------------------------------------
Primera etapa J. Reig
---------------------------------------------------------------------
Segona etapa J .Reig
4. Els repertoris tradicionals ------------------------------------J.V.
Frechina
5. El cant valencià d'estil.----------------------------------------J.V.
Frechina
6. Els orígens de la nova cançó (1962-1968)----------------J.V.
Frechina
7. Amics de la cançó
(1969-1974)-----------------------------J.V. Frechina
--------------------------------------------------------------------
Tercera etapa J. Reig
8. Cançó popular del País Valencià
(1975-1981)------------J.V. Frechina
9. El primer rock valencià (1975-1986)------------------------J.V.
Frechina
10. Quart creixent: La generació perduda? (1982-1992)—J.V.
Frechina
11. Del tradicionàrius al tirant de rock (1992-2000)---------J.V
Frechina
12. La música valenciana en el segle XXI-----------------------J.V.
Frechina
En l’àmbit musical, el folklore havia passat una època daurada gràcies al moviment nacionalista creat per la dictadura. Franco buscava en els moviments folklòrics la potenciació del sentiment nacional espanyol i la cultura de les regions del país. Els gèneres musicals i les danses del segle XIX i principis del XX com els pals del flamenc, la jota aragonesa, el cant d’estil, etc. Apareixien en tots els llocs interpretats “a la manera tradicional” per aquestes agrupacions del règim, regulats per la secció femenina. Al arribar els últims anys de dictadura, on la repressió no era tan implacable, i la globalització amb el canvi de mentalitat era inevitable, la música moderna i la cançó protesta va començar a penetrar dins dels joves. Aquest gènere va tindre el seu moment amb l’arribada de la democràcia. En aquell moment, la cançó protesta entra amb molt d’èxit de la ma de cantautors com Ovidi Montllor o Raimon en les nostres terres. L’any 1976, dins d’aquest context, naix Al Tall amb l’àlbum Cançó popular al País Valencià que va lligar per primera vegada aquesta fusió de música tradicional, instruments moderns i lletres nacionalistes. (Borja, 2011)
En els anys
huitanta, els moviments en contra del règim de la dictadura volien trencar amb
tot allò que provenia, havia estat amb el suport del dictador i eliminar el
centralisme. La idea era modernitzar el país i eixir del conservadorisme que
havia endarrerit el país des de feia 40 anys. En aquest moment les noves cançons,
els nous instruments elèctrics i la música moderna importada de l’exterior van
canviar els gustos de la gent. En
aquella societat que començava a globalitzar-se, un sector va fusionar la música
moderna amb la música de tradició que havien heretat dels majors en la seua
infantesa. (Ferrero, 2019)
Apareix en l’any 1979 Ànec discos, la primera discogràfica valenciana que volia evitar el desplaçament de grups valencians les ciutats de Madrid o Barcelona i potenciar les iniciatives emergents en el seu lloc d’origen. Altres regions decideixen fer-se avant amb aquella idea i apareix al mateix temps la discogràfica gallega Ruada (1979) i la discogràfica Xoxoa (1978) potenciant grups de música folk com Doa, Itoiz, Oskorri, etc. En aquell any, la discogràfica apostava per Al Tall amb l’àlbum Quan el mal ve d’Almansa, considerat el punt d’inflexió i el disc més influent del grup. L’empresa ampliava el seu catàleg amb l’àlbum Cambrers de Bustamente i Som de la pelitrúmpeli, àlbum infantil d’Al Tall, l’any 1980. Així és consolidava una infraestructura que garantia la promoció i la continuïtat de la nova cançó valenciana. (Ferrero, 2019)
A finals dels
anys 90, uns altres grup provinents d’un altra generació més jove pugen als
escenaris. Els gustos de la nova societat jove han canviat i la música d’Al
Tall no s’identifica amb les noves modes, ja totalment globalitzades, però
mantenen el seu lloc com a pares del moviment musical. Els grups conserven les
lletres reivindicatives perquè han heretat la temàtica del nacionalisme valencià
però la música i les lletres canvien totalment la seua manera de realitzar-se.
Els grups incorporen una formació musical i l’estil vocal derivat dels grups de
rock com el reaggae, ska o punk. Conserven l’essència de l’antiga cultura
valenciana amb la incorporació de dolçaines o llaüts i la llengua que mante el
vincle amb la identitat del poble valencià però el context ha canviat. (Serrià,
2002)
A partir de l’any 2015 (aproximadament), apareixen dos punts d’evolució en la música popular valenciana; canvi en els gèneres musicals i la temàtica en les lletres. Un punt ve derivat amb l’ incorporació de la música electrònica, Hip hop i música urbana importada de l’exterior. Mitjançant la globalització, s’instaura molt ràpidament amb un missatge més festiu i reivindicacions més globals amb grups com La Raiz, Orxata Sound System o Rapsodes perquè les protestes que realitzava aquest nacionalisme valencià s’aconsegueixen. El moviment no té ningun tipus d’influència dels grups anteriors però crea un vincle d’identitat amb símbols com la llengua, instruments tradicionals, temàtica valenciana, etc. Els concerts a les places de poble son substituïts per festivals o circuits de música on la llengua es secundaria perquè potencien els grups autòctons i importen grups estrangers. (La Raíz, 2019)
Segons les generacions la música ha variat en alguns aspectes. Hem dividit l’anàlisi de la musica en tres grups: música (gèneres musicals), lletra (missatge i llengua), instruments i context de la música. He separat en tres blocs; grup A (Iª meitat del segle XX), grup B (IIª meitat de segle), gruo C ( ultima decada del segle XX i primera del segle XXI) i grup D (segle XXI des del 2015 fins l’actualitat). Ubicant-me dins les dues divisions de la música valenciana realitzades pels investigadors Jordi Reig en el llibre La música tradicional valenciana, una aproximació etnomusicologia i Josep Vicent Frechina ofereix en el seu llibre La Cançó en Valencià, dels repertoris tradicionals als gèneres moderns.
- El grup A,
correspon a la música practicada i heretada del segle XIX amb gèneres musicals
com les seguidilles, cant d’estil, cant d’albà, cants a l’aire, malaguenyes,
etc. Una música amb característiques mediterrànies amb cants melismàtics. Les lletres i els missatges parlaven sobre temes
quotidians d’amor o feina, rarament sobre política. (Reig, 2011)
Els instruments
utilitzats eren la guitarra, llaüt, bandúrria, xicoteta percussió i alguns
instruments de vent folklòrics i
acadèmics. Finalment, la música es desenvolupa en qualsevol lloc i
moment sense prèvia organització. La professionalització del gremi de musics
era plantejada d’un altra manera, les poblacions tenien gent que sabia tocar
alguns instruments que variaven la formació segons la disponibilitat de la
gent.
Lletra
original i música: Jota de Vinarós
https://www.youtube.com/watch?v=BIOp4XPvpWQ
Un abuelo i una abuela (bis)
Pujaren a una figuera
Totes les figues caigueren
Manco la figa de l’abuelo (bis)
Un abuelo i una abuela
- El grup B
correspon a l’època ubicada des de la formació del grup Al Tall (1976) fins la
última dècada del segle quan la globalització comença a instaurar-se en el país.
Aquests conjunts practicaven una música heretada però eren gèneres musicals que
fusionaven les seguidilles, cant d’estil, albades, cants a l’aire, malaguenyes,
etc. Amb una barreja de tot tipus
d’instruments tradicionals i moderns. Les lletres i els missatges
parlaven sobre temes de política i història nacionalista valenciana. Finalment,
la música es desenvolupa en concerts de festes del poble com a conjunt o
manifestacions organitzades per moviments social o polítics.
Lletra
i musica: Tio Canya– Al Tall
https://www.youtube.com/watch?v=c3-nTBqv67A
Tres voltes només va
anar
El tio Canya a València:
Primer quan va entrar en quintes
I en casar-se amb sa femella.
La tercera va jurar
De no tornar a xafar-la;
Que a un home que ve del poble,
Ningú fa abaixar la cara.
- El grup C
comença en l’última dècada del segle XX, Frechina l’anomena generació perduda
en el seu llibre, es la generació que creix amb la globalització musical del
país. Aquests conjunts practicaven una música nova importada des de Jamaica amb
el raggae, formes del Blues, el rock & roll estadounidenc o
punk del nord d’Europa. Una barreja de tot tipus d’instruments moderns amb l’
incorporació d’algun instrument tradicional. L’incorporació d’aquestos instruments tradicionals a les
formacions modernes dona una sonoritat que simbolitza i recorda el
vincle de la musica amb el poble. Les lletres i els missatges parlaven sobre
temes de política, historia nacionalista valenciana i protesta social.
Finalment, la música es desenvolupa en concerts de festes del poble com a
conjunt, festivals de música i manifestacions organitzades per moviments social
i polítics.
Lletra
i música: Tio Canya – Obrint Pas
https://www.youtube.com/watch?v=ThDqZ_5Vsa8
Nascut en la terra
on tot són flors, llum i amor,
regne de rics, país de vençuts,
la millor terreta del món.
Terra de joves sense futur
marginació, repressió;
terra de ràbia i impotència,
d´esperança, independència.
Nostra terreta valenciana
ja ofrena glòries a Espanya.
"Tres provincias, una región:
Valencia, Alicante y Castellón"
- El grup D
correspon a partir de la segon decada del segle XXI fins als nostres dies ,
joves ubicats en una societat totalment
globalitzada i crescuts dins d’un nacionalisme que ho combat. Aquests conjunts
tenen com herència el grups que practicaven una música nova importada des de
Jamaica amb el reggae, el rock & roll americà o punk del nord d’Europa. Uns
gèneres que estaven relacionats amb la societat urbana de classe baixa contra
el mestissatge però les noves modes electròniques i la industria musical que
imposa la moda del reaggeton, hip-hop,
rap, trap, etc. Van desbancant a tots aquestos gèneres però les lletres
continuen tenint temes
socials però en gran part festius i quotidians. Moltes de les protestes socials
s’han aconseguit i la música va deixat un poc de costat el seu caràcter
reivindicatiu. També apareix una corrent que torna a cantar com la generació Al
Tall amb una idea romàntica de renaixença o com ells anomenaven riproposta de
la música tradicional. La llengua, el valencià, no importa tant com abans per
triomfar en els escenaris valencians.
Principalment,
les formacions tenen una base electrònica que fusiona amb les veus. En algunes casos
existeix la barreja d’aquesta base amb tot tipus d’instruments moderns i l’ incorporació d’algun instrument
tradicional. La incorporació d’aquestos instruments tradicionals simbolitza, en
moltes cançons, una al·legoria al poble i la cultura valenciana que recorda el
vincle de la musica popular amb el poble.
Finalment, la música es desenvolupa en concerts de festes del poble com
a conjunt, festivals de música i manifestacions organitzades per moviments
social i polítics.
Lletra i música: Me la fiques mor Orxata SoundSistem
https://www.youtube.com/watch?v=I6m3fUgsk2E
mamprén la brega,
la col·lega aplega tard
este merquetengue
me partix per la meitat
jamelgaausterritja,
lliri entre cards
ton pare té
terreno, ja te tinc catàguaratxa, pelroja, xiringuito platja
arenga la bullanga
que la xona raja
no sigues estreta,
la vida tapreta,
a la biblioteca,
virgo Vicenteta
En conclusió,
observem que les dues generacions de cada segle tenen característiques en comú
perquè ha viscut junts una part del temps. A banda, és per naturalesa que els
joves agafen com una part del model la música que ha viscut de menuts i la
pèrdua de característiques cada dues generacions per no tindre una connexió
directa amb eixa música. La connexió que fa mantindre totes les generacions
dins d’un grup social és el simbolisme de la llengua i els temes quotidians del
poble valencià.
A mitjans del segle XX, la globalització del món ha afectat i penetra en totes les cultures. El segle XXI ha despertat un nacionalisme que pretén exaltar el sentiment música tradicional valenciana encara que les noves modes el fan evolucionar. La música no va perdent característiques a traves dels seglessinó que les característiques van evolucionant i les anem interioritzant a través del temps i les noves generacions dins de la forma d’entendre la música de la nostra societat. El folklore és una música efímera en cada generació, la idea de recuperar o transmetre una música popular conservada i assimilada com en anteriors segles és pràcticament impossible perquè eixes generacions no tenen les mateixes modes ni la mateixa percepció de la música.
Al parlar de música popular estem parlant que les generacions han utilitzat els instruments típics de la seua època i han evolucionat en el temps. Alguns instruments han desaparegut, han evolucionat i altres s’han incorporat o han perdurat en el temps amb la forma original. En la mesura de la seua adaptació i accessibilitat a les classes treballadores s’han incorporat a la música.
-
SEGLE XX (Iª meitat)
Guitarra
Llaüt
Bandúrria
Xicoteta
percussió: castanyoles, pandereta, simbomba, etc.
Tabal i baixó
Vents clàssics: trombó,
trompeta i clarinet
Dolçaina
-
SEGLE XX (IIª meitat)
Guitarra /
guitarra elèctrica
Baix elèctric
Llaüt
Bandúrria
Bateria i
percussió de tot tipus
Instruments de
vent
-
SEGLE XXI
Guitarra
elèctrica
Baix elèctric
Piano elèctric
Taula de mescles
de dj. / sintetitzador
Bateria
Percussió
llatina
Instruments de
vent
Instruments
folklòrics: viola de roda, llaüt, bandúrria, dolçaina i derivats d’altres
zones, etc.
Jordi Reig, etnomusicòleg valencià, així explica en el seu llibre La música tradicional valenciana exposa les característiques musicals dels pals valencians utilitzats en el s. XIX-XX. Entre ells el cant d’estil valencià té diversos estils que parlen mostres diferents harmonies i melodies. El cantador s’introdueix en la cançó de manera diferent depenent de l’estil. El versador li dicta una lletra improvisada que pot transcórrer per moltes melodies. Mentre el cantador per mitjà dels melismes també improvisa la melodia, allarga i adapta les síl·labes segons la melodia, la situació i la voluntat d’ell mateixa.
L’u i les
Riberenques serien directament fandangos del sud, relacionats amb els generes
de veridals, malaguenyes, rondenyes, etc. De fet, comparteixen l’harmonia, la
cadència andalusa i l’obstinat
melòdic amb altres regions que practiquen el fandango com Ciudad Real.
https://www.youtube.com/watch?v=RUPwcbPEzDY
Pep
Botifarra – Fandango de Moixent
https://www.youtube.com/watch?v=d21_P82NxDw
Cristian
Penalba – Fandango (Ciudad Real) risproposta 2020
https://www.youtube.com/watch?v=p9SkzzR5EP4&list=PLslvJKrRMrBpz91mSg4X4KUDIRGkVC7rf
Xavier de Betera– Fandango del whassap2020
L’u i dos i l’u
i dotze són més complicats d’ubicar en els gèneres comuns de la mediterranea.
Els especialistes és divideixen en dos grups; un grup defèn que són fandangos evolucionats però al no modular al
mode de mi, altres ho classifiquen com jota valenciana, per la semblança
harmònica. Altres com els cants de treball o les albaes son cants a l’aire a
capella que consisteixen en una corda de recitació on el cantador improvisa i
melisma a la seua voluntat.
https://www.youtube.com/watch?v=syelWjpIgiM
U i dotze ‘’Canta i balla’’ (1978)
https://www.youtube.com/watch?v=PgY8KJIlKHI
Jota valenciana – Obrint Pas (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=0Os3opOjCpk
U i dotze - Cristian Penalba (2020)
L’arribada de la
globalització va donar pas a la practica de gèneres musicals derivats del blues
com el Rock &Roll, reggae, Punk, etc. Aquestes generes utilitzen les
ferramentes clàssiques de composició occidental amb les escales, intervals i
acords clàssics (majors, menors, harmòniques i melòdiques) i ritmes amb notació
occidental. Arriba la música electrònica està dins d’aquest sistema encara que
l’harmonia és bàsica i moltes vegades solament rítmica. D’altra banda, apareix
una corrent que torna a la generació de Al Tall com una idea romàntica de renaixença de la música
tradicional o riproposta com anomena el grup Al Tall a imitació de models italians.
Un bon exemple
d’aquesta evolució en el temps es la cançó Camins
creada pel grup Obrint Pas i Pep Gimeno el Botifarra en l’any 2007 que fusiona
la tècnica tradicional del segle XIX-XX i la música del segle XXI. Després
versionà l’any 2019 per components baix el nom d’un altre grup però dins de la mateixa cultura
valenciana amb musica electrònica i rap. Altres cançons com el Cant dels Maulets o la Malaguenya
de Barxeta han seguit la mateixa evolució en el temps.
https://www.youtube.com/watch?v=8Gz9UXr4-xM Camins d’Obrint
Pas i El Botifarra, 2007.
https://www.youtube.com/watch?v=THkAXUOfKKs
versió Camins de ZOO, 2019.7
Altres cançons
com la Malaguenya de
Barxeta també han evolucionat en el temps. La base permaneix dins dels
ritmes i la tècnica vocal. També evoluciona el públic i la manera d’escoltar la
música. Encara que no podem observar vídeos de principis de segle, les
representacions folklòriques en donen una idea de com s’interpretava i ballava
la música.
https://www.youtube.com/watch?v=Q0btTTkAEggMalaguenya
de Barxeta – representació folk
https://www.youtube.com/watch?v=3HBXMsmz9vo
Malaguenya de Barxeta – Obrint Pas live
https://www.youtube.com/watch?v=VnxadCI1FZM
Malaguenya de Barxeta – Obrint Pas cd
En conclusió, la música popular és la música del poble. Aquella música que canta el poble o aquella música que naix del poble dins d'un context social d'una generació, si canvia la generació canvia la música popular. La música de tradició, pot ser, la música d'una generació perquè repetir un acte diariament, trimestralment o anualment és un acte de tradició. Per lo tant, la música popular i la música tradicional són dos coses diferents a l'hora d'explicar un gènere músical. A més, el concepte de música tradicional popular és un concepte equivocat perquè eixe tipus de gènere seria millor explicant baix el concepte de música popular heretada (música popular del segle XIX, XX, XXI, etc.). Podem observar que cada gènere o cada generació adopta o agafa idees de la generació musical anterior. La música popular valenciana del segle XIX tenia una temàtica, una instrumentació i uns gèneres concrets, aquesta deixa a la següent generació la mateixa forma fins l'arribada dels MASSMEDIA. La globalització accelera el canvi que deixa a la generació de la segona meitat del s.XX els gèneres però canvia la lletra i la instrumentació. La següent conserva les temàtica però canvia els gèneres i la instrumentació que la generació següent canviarà, conservant els gèneres fins arribar als nostres dies on la música ha canviat la instrumentació i els gèneres però guarda la temàtica. Un camí que comença amb rondalles i dolçaina amb lletres sàtires, un camí que va passar per les formacions de banda llàtines o anglosajones i insturments tradicionals creant una fusió amb lletres pòlitiques i arriba fins els nostres dies amb la forma de base electrònica, sintetitzadors i lletres íntimes o festives.
Borja,
Joan. “Història: «Trenta-cinc anys d’Al Tall» - Al Tall: cultura i música
tradicionals d’arrel mediterrània.” Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Accessed March 24, 2020.
http://www.cervantesvirtual.com/portales/al_tall/historia/.
Cònsul, Arnau. “Els Decrets de Nova
Planta, en sis punts.” Sàpiens. Accessed April 3, 2020.
https://www.sapiens.cat/epoca-historica/historia-moderna/catalunya-1714/els-decrets-de-nova-planta-en-sis-punts_201600_102.html.
Ferrero, Sixto. “‘Quan el mal ve
d’Almansa’: el vinil d’Al Tall que va canviar la història - Diari La Veu.”
Accessed April 3, 2020.
https://www.diarilaveu.com/quan-el-mal-ve-dalmansa-el-vinil-al-tall-que-va-canviar-la-historia.
Frechina, Josep Vicent. La Cançó En
Valencià, Dels Repertoris Tradicionals Als Gèneres Moderns. Acadèmia
valenciana de la llengua, 2011.
Gironés, Miquel. “El cant d’estil.” és
mediterrani (blog), June 6, 2013.
https://esmediterrani.info/2013/06/06/el-cant-destil/.
La Raíz. La Raíz, Un Documental de
Nuestra Historia. Documental, 2019.
Montón, Albert. EL CANT DE LES
ARRELS, PEP GIMENO BOTIFARRA’’. Documental, 2015.
Reig, Jordi. La Música Tradicional
Valenciana, Una Aproximació Etnomusicològica. Clau tradicional., 2011.
Sarrià, Xavi. “Obrint Pas: ‘Qui sembra,
recull.’” El Temps. Accessed March 24, 2020.
https://www.eltemps.cat/article/5602/obrint-pas-qui-sembra-recull.
“TRANS - Revista Transcultural de Música
- Transcultural Music Review.” Accessed March 24, 2020.
http://www.sibetrans.com/trans/articulo/318/en-torno-al-cant-valencia-destil-.
ELMUNDO. “Un recorrido por la música
valenciana de la mano de La Raíz,” August 27, 2017.
https://www.elmundo.es/comunidad-valenciana/2017/08/27/59a1a71646163ff77f8b45b1.html.
Comentarios
Publicar un comentario