Un llarg camí per a una peça tan curta, la història del pasdoble
Un llarg camí per a una peça tan curta, la història
del pasdoble
per Quico Llopis Ivars
Un music té
molta música escoltada i interpretada al llarg de la seua vida. Per sort, jo
puc dedicar-me a ella professionalment i tinc el privilegi de conviure amb ella
de forma activa cada dia. Ara amb l’arribada dels 30, fa 15 anys que vaig
entrar a la banda del meu poble. També, fa 20 anys que vaig començar les
classes amb el mateix saxo platejat a l’escola del poble, el mateix que
fa 6 anys em va veure acabar el grau superior de música. Tota una gran aventura
entre escoles, escenaris, auditoris, carrers, pobles, estudis de gravació,
músics i molta carretera aquestos anys.
L’esforç dona la
seua recompensa i hui escric com a docent musical, investigador professional i
membre de la meua estimada banda. Dins d’aquest món tots podem escollir una
música preferida, un fet personal molt costós, però el lligam més fort que
arriba a despertar-me més emocions és el pasdoble. Perquè? Perquè tots hem
crescut escoltant aquestes populars melodies que ens arribem a vincular a
moments vitals i nostàlgies. Pot ser, el lector no estiga del tot convençut
però realitzem un experiment; coneixes la tonada de Mi Carro de Manolo
Escobar, La Morena de mi copla de Carlos Castellanos, Campanera
de Genaro Monreal, Paquito El Chocolatero de Gustavo Pascual o Amparito
Roca de Jaume Teixidor? Estic segur que has escoltat les tonades mentre
llegies els noms. Ara, et pregunte: coneixes o pots cantar la tonada de la Sonata
Patètica de Beethoven, el tema de AutumnLeaves de Duke Ellington, Ridi
Pagliacci de Ruggero Loencavallo o La mañana del Peer Gynt d’Edvard
Greig? Al cap i a la fi, la música del pasdoble ressona en les nostres
poblacions i els nostres carrers. Ho
faen les comparses, filaes, kàbiles, cuartelillos o penyes; fins i tot
també, en les nostres cases i els nostres cotxes. Cantades o tocades per la
nostra gent, les nostres bandes, la xaranga dels amics o les colles de musics
un dia de festa. Aquesta és la música del poble des del segle XIX i hui anem a
explicar la seua història. Una història llarga que relatarem en el següent text
per a deixar constància i crear una explicació lògica d’un gènere poc estudiat
però molt interpretat.
1: Compositors d’esquerra a dreta:
Santiago Lope, Elvira Checa, Pascual Marquina, Rafael Talents , Pedro Orozco,
Manuel Penella, Emilio Cerbián, Álvarez Alonso
El pasdoble
apareix descrit en quasi tots els diccionaris com una tocata, ball o dansa de
caràcter marcial. Tot, composat baix el ritme binari del dos per quatre i
interpretat per xarangues o bandes militars. Cal remarcar,que en aquesta
definició extreta del llibre El pasodoble español del teòric musical
madrileny Mariano Sanz de Pedre, ja podem observar l’existència de la paraula
xaranga en l’any 1961. Si teníem en compte que les primeres societats musicals
apareixen a finals del segle XIX, aproximadament 100 anys abans de la
publicació d’aquest llibre,podem donar per fet que la formació de xaranga no és
una formació tan moderna com tots pensem després de la polèmica creada per la
FSMCV aquest passat estiu.
Per parlar del
pasdoble hem de parlar dels seus orígens, un poc incerts entre els teòrics
musicals. Dues portes són les que han quedat obertes per poder explicar el
sorgiment del nostre gènere nacional de banda. La primera via oberta, apareix
entre els segles XVII i XVIII amb l’arribada de danses de caràcter europeu
anomenades pasacalle o pasacalle variado, però composta baix el ritme
binari del quatre per quatre. Molt paregut al dos per quatre però canviant la
seua accentuació rítmica. Noms com J.S. Bach o J.F. Haëndel tenen composicions
vinculades al primitiu gènere. A banda, dins del món musical apareixen i
creixen les marxes o marxes militars. Aquest últim gènere està descrit com una
música arrogant, molt marcial i de temps pausat, derivat de la seua escriptura
a sis per vuit.
Una vegada
entrats en el segle XIX, la sarsuela apareix com un gènere de molta fama entre
les classes populars. L’òpera representada pels modernistes catalans i la
recepció wagneriana amb els artistes il·lustrats acaben marginats per una
societat culturalment endarrerida que busca un gènere més fàcil de comprendre,
que estiga escrit en la seua llengua i composada amb motius de la seua música
popular. En ella, apareix entre escena i escena, una música ràpida, denominada pasacalle
que adorna les grans obres de sarsuela per desemboirar al públic del fil
principal de la trama. Aquestes peces musicals agafaran molta fama,
consagrant-se més que les pròpies obres principals i agafant independència
d’elles. Les formes seran molt diverses, fruit d’un gènere jove que encara no
estava molt definit. Un gènere que podia aparèixer de forma lírica, coreogràfica,
regional, taurina, còmica o esportiva.
Mentre creixia,
acompanyat de la sarsuela, va tindre moltes variacions fins a arribar al gènere
independent que tots coneixem, baix el format de pasdoble de concert en la
nostra època. La sarsuela va utilitzar el pasdoble com a música d’entreteniment
entre els grans números lírics del género chico. Al mateix temps que el
teatre nacional tenia les entremeses per descansar al públic, la sarsuela tenia
el pasdoble per relaxar al públic amb les seues melodies alegres i dolces. Com
que era una peça senzilla, aquelles melodies van agafar molta fama entre les
classes populars que buscaven la seua música nacional. La gent del carrer va
estimar la sarsuela, però no tant com al pasdoble, una música tan famosa i escoltada
entre la societat que va arribar a passar davant a la sarsuela a finals del
segle XIX. Les bandes militars van ajudar molt a la seua independència i
desenvolupament fora dels escenaris, conquistant el carrer. El pasdoble acaba
arribant a tots els racons de la gran capital i el país, agafant fama sense
límits i consolidant-se com un gènere nou. Dos exemples clars d’aquesta gran
fama són Las Leandras de F. Alonso o Agua, azucarillos y aguardiente
de F. Chueca.
El segle XX serà
l’època d’or d’aquesta peça musical, l’auge de les melodies provoca entre la
gent una alegria que acaba reflectida en l’augment de producció dels
compositors i la seua ubicació en programes pels directors de banda. Una onada
de musics comencen a interpretar aquesta música que destacarà per damunt de
qualsevol altra música durant tota la primera meitat de segle. El primer
pasdoble que agafa fama dins del género chico serà el composat per a la
sarsuela Pan y toros a mans de Francisco Asenjo amb ritmes de música
popular nacional i que també composaria més tard La Calesera. A
més, serà el primer director que
presentarà la peça en format independent en un escenari amb banda. Després, el
mestre Federico Chueca composarà per a la sarsuela Cadiz un altre
pasdoble que serà escollit com a himne de la banda de música del Reial Cos
d’albarders de l’exèrcit espanyol per petició explicita de la Casa Reial.
L’alacantí Ruperto Chapí, serà considerat el millor de l’època per la seua
destresa dins de tots els generes lírics espanyols amb composicions com El
Tambor de Granaderos. Amadeo Vives, després de la mort de Arrieta, Barbieri
i Asenjo agafa l’alternativa amb Doña Francisquita. Altres com Cleto Zabala
amb Viva el Rumbo o Pablo Sorozobal amb La del manojo de rosas,
entre molts altres.
2: Portades
originals de pasdobles del segle XX
Com que el
pasdoble estava en el seu millor moment, els compositors comencen a treballar
amb estructures formals i gèneres definits. En aquesta música dins de la
primera meitat del segle XX trobem tres gèneres definits; el pasdoble regional,
taurí i militar. L’estil del pasdoble regional era una peça musical descriptiva
amb adaptacions a cants populars de la regió. Aquestes adaptacions no sempre quedaven
molt ben definides,ja que es volia adaptar una música de dansa ternària a una música
de caràcter rítmic binari. Per això, algunes regions quedaren més afavorides
amb aquest estil com l’aragonesa (Viva la jota de Pascual Marquina),
canària (IslasCanarias de Tárridas), la valenciana (L’entrà de la
Murta de Salvador Giner), l’andalusa (Viva granà de Francisco
Alonso) i la gallega (Brisas de Oviedo de García Nuevo). Per altra
banda, l’estil taurí buscava el caràcter flamenc dins la música amb floritures,
grupets de quintets o sextets amb el contrast excessiu de dinàmiques per
mostrar més expressivitat. Aquesta, arribava amb el trio que algunes vegades
utilitzava solistes per donar més sentiment i expressivitat si cabia. Els
instruments preferits pels compositors han segut per excel·lència el saxo i la
trompeta. A més, era acompanyat per clarins i uns timbals més menuts utilitzats
en les places de bous. Dins del gran llistat trobem títols tan afamats com Nerva
de Manuel Rojas, Pepita Greus de Pascual Pérez o La Giralda de
Eduardo López. En últim lloc, els pasdobles militars destaquen per afavorir la
rítmica davant la melodia buscant un caràcter marcial en la música. Una forma
concreta per destacar la funció militar a través l’expressió musical. Entre
altres noms afamats,trobem La Marcha de los Gladiadores de J.P. Sousa.
Aquesta
consolidació del pasdoble al llarg de la primera meitat del segle XX va
ocasionar l’aparició del gran pasdoble espanyol o el pasdoble de concert. Aquesta
va ser la forma musical que va substituir les obertures europees en els
concerts a forma d’inici o escalfament per a la pròpia banda. Un format de
pasdoble que necessitava una estructura determinada i unes normes establertes
per a la seua correcta composició. Aquella estructura estava basada en les
següents parts; una introducció amb influències melòdiques o rítmiques del tema
principal baix la tonalitat de la dominant; el primer tema o tema A amb
caràcter viu dins de la tonalitat principal; el segon tema o trio amb un
caràcter senzill contrastant amb la tonalitat subdominant dins de l’escala
major o relativa dins de l’escala menor (moltes vegades interpretat per la
secció de vent fusta) i una reexposició final. Els primers pasdobles que van
marcar el punt de partida d’aquesta transformació van ser La Torre del Oro,
Sevilla, Viva mi tierra i La Giralda de Eduardo López Juarranz cap a l’any
1889.
3: El llibre
especialitzat de Mariano Sanz de Pedré, únic llibre que treballa d’una manera
superficial el pasdoble
En conclusió,
aquest gènere musical va evolucionar gràcies a la seua posició dins de la
sarsuela. Algunes vegades arribava a ser tan elevada la fama que era considerat
un moment musical rellevant dins de l’obra, igualant-se als duets entre veus o
la romança entre tiple i tenor. Aquest va ser el resultat de la idea principal
dels nostres musics nacionals per diferenciar la música del segle XIX, de
cànons establerts per les diferents corrents europees, d’entre elles l’estil
italià dominava la música composada en el nostre país. L’òpera encapçalada per
Felipe Pedrell i els modernistes no va poder experimentar la fama que va
originar la sarsuela amb Tomàs Bretón com gran compositor del gènere, però ella
tampoc va poder aguantar la gran tirada del pasdoble dins del segle XX. Una
música senzilla amb molt de caràcter, fàcil de recordar amb tocs populars de
cada regió, immortalitzant moments com a banda sonora dins les corregudes de
bous o desfilades militars amb l’exèrcit oficial o la festa dels moros i
cristians. Una música que porta forjant-se des del segle XVIII fins als nostres
dies, evolucionant i independitzant-se d’altres gèneres fins a formar part de
la vida quotidiana de tota la societat. I finalment, agafant importància al
mateix temps que les bandes experimentaven la seua evolució com a formació
musical en el nostre país. Una llarga evolució de quasi 300 anys per a una peça
que no arriba als quasi cinc minuts d’interpretació, però rivalitza amb obres
musicals que arriben a durar trenta minuts.
Entre molts
altres, aquest llistat ens deixa una bona playlist per escoltar
pasdobles clàssics: Suspiros de España,
Cielo Andaluz, Viva el rumbo, La Giralda, Gallito, Legionarios y Regulares, España
cañí, Agüero, Domingo Ortega, La Gracia de Dios, El Gato Montés, Viva el Pasodoble,
Pan y toros, La Morena de mi Copla, Francisco Alegre, Amparito Roca, El Beso,
Tercio de Quites, Manolete, España Cañí, Lagartijilla, Amparito Roca, Nerva, La
Puerta Grande, Marcial Lalanda, Tio Caniyitas, Churumbelerias, Ragon Falez,
Peña Taurina Victoriana, El Relicario, Plaza de las Ventas, Pepita Greus, la
Virgen de la Macarena, Soldadito español, El Abanico, San Marcial, Los
Voluntarios, La Entrada, No te vayas de Navarra, Los Nardos, Las Corsarias, Islas
Canarias, En er Mundo, Costa Dorada, Brisas de Málaga, Valencia, Paquito el
Chocolatero, Fiesta en Benidorm, La Entrada, L’entrà, L’entrà de la Murta
Petrel Pasodoble, Lo cant de lo valencià, Alegría Agostense, Educandos de
Benejúzar, Pepe Antón, Idella, Pirata Quiero Ser, Xàbia, Abanderadas, El
Plomet.
Dedicat
amb molta estima a la meua banda, especialment al meu iaio Pepe Ivars Mollà i
el seu pare Juan Bta. Ivars Cabrera que foren clarinetistes i interpretaren
pasdobles en ella fa molts anys. Ara, molts anys desprès, ho fem la meua
germana Pepa i jo.
Comentarios
Publicar un comentario