TEMPS D’ORÍGENS, TEMPS DE RECORDS

 

TEMPS D’ORÍGENS, TEMPS DE RECORDS

Prego de les festes de Moros i Cristians de Benissa de l’any 2023

Quico Llopis Ivars


 


Alcalde, corporació municipal i autoritats dels pobles veïns. Presidenta, junta de festes, capitanes, ambaixadores, banderers, membres de les filades i pobles de Benissa. Bona nit a tots i gràcies per la vostra presència hui, un dia tan especial. Hui és el dia. Hui comença la festa. Hui tot són somriures i mirades de complicitat. Dia d’abraçades, reencontres i molts somriures. Tornen la música i els músics. I vos tinc que confessar que aquesta alegria de festa al poble, a un servidor l'enamora. M'ajuda moltes vegades a carregar les piles perquè em recorda que l'alegria i l'amor són els motors de les nostres vides.


A l'escriure les primeres línies vull aprofitar per a agrair haver pensat i veure en mi un enamorat de la seua terra. Bo, i també per bon romancer, no anem a enganyar-nos. Quan em van proposar el treball, vaig estar cavil·lador buscant la meua vinculació amb la festa i el cap em deia “en fi, tampoc has de buscar molt, eres músic”. Però, així i tot, buscant en els records de casa, he tingut festa a cabassades. Des d'aquella filà Dragons que el meu pare tant estimava a la Taifes Eslaus que és avui en dia. Passant per les Conqueridores i les Corsaries que tenen enamorades a les meues ties i germanes. A la filà Llauradors i  la filà Pirates que tantes festes han viscut els meus tios i familiars allí. A la filà Zairenyes per ser la filà on la meua estimada banda m’ha vist créixer com a persona i músic. I finalment, a la resta; filà Templaris, filà Sharquies, filà Berebers, filà Califes, filà Sharkies i filà Beduines perquè allí conserve molt bones amistats. A més, tot músic que entra al meu poble sap que te les portes obertes de casa. Amics, al mateix temps família, família perquè he tocat amb totes les vostres bandes i això crea un vincle molt especial. Conviure, viatjar i conversar obri molt la ment i el cor, qualitats tan necessàries en els temps que corren. Potser siga un dels pregoners més joves d'aquesta festa, però tinc molt viscut dins d'ella, ací i en molts altres pobles que m'han acollit com un més per ser músic. Al remat, sí que porte sang festera en el cos i la trac prou a passejar totes les setmanes amb el saxo. En fi, esta festa és part de mi i part de la meua forma de ser.


Hui no vinc a parlar-vos molt de història del poble o música festera. Això altres pregoners i pregoneres ho van fer molt bé abans de la meua arribada. Avui, vinc a fer-nos recordar a tots amb l'ajuda de la música eixos moments que fan especial la festa. On els músics, a més de ser partícips, som espectadors de les emocions efímeres de tots vosaltres. Si, hui recordarem perquè com diuen els savis recordar, és viure els moments dos vegades. I com no pot ser d'altra manera, tots els moments tenen música que l'acompanya. Anem a fer un joc, utilitzarem la música com un fil conductor dins dels nostres records i repassarem la nostra festa. Com diuen els vitalistes, la vida són moments. I tots els moments tenen una banda sonora que li donen un plus de càrrega sentimental que queda marcada per a tota la vida. La música festera és la marca d’identitat dels Moros i Cristians. I en ella apareixen molts títols que, de segur, tots tenim vinculats a un moment de les nostres vides. Una peça favorita. I així comença aquesta història...


Un esclat de festa, marxa arranjada pel mestre Vilaplana, que descriu eixe moment; el primer dia de festa. El primer tro. Si tanquem els ulls, tots sabem i recordem aquesta sensació del primer dia de festa. Bo, hui tots sentim aquesta sensació o almenys jo estic notant-la molt des d’ací dalt. Tot un esclafit, tot un cavall de foc. Com estar enamorat; unes papallones dins la panxa, uns nervis d’alegria quan t’arrimes a ella. En fi, en aquest cas, ella hui serà la fila. I eixe primer pasdoble que sona carregadet de bombo que se’ns aborronen fins als dits del peu. Quina meravella, vorer totes aquestes cares d’emoció. I pot ser, no ho pensem però tota emoció té un origen. Tirem un poc més enrere amb els records i anem a buscar dins de nosaltres l'origen de la festa, el sentiment per ella. Recordeu les vostres primeres festes o qui vos va enganxar a la festa de per vida? Eixe primer dia? Eixe primer any? Recorde quan era menut, tota la família ens ficàvem a les cadires situades al BBVA. A la rampa que desemboca en la tribuna i la gran curva de l’entrà. Allí, un xiquet experimenta tota classe de sensacions perquè les filaes pugen amb molta energia i les bandes apreten més el cul perquè s'ha de lluir de formació i sonoritat en el lloc més embelmàtic. Qui paga, mana. Ara que soc músic ho sé, però en aquell moment em quedava bocabadat per l’impacte. Allò era una pel·lícula en directe. Les esquadres obertes, el cabo a punt de rebentar d’emoció, cavalls i carrosses, inclús camells alguna vegada a les mil. Recorde un any que va apareixer fins a un elefant. De mentida, però elefant era, penseu que tindria 9 o 10 anys. Passava la banda tirant foc per les campanes dels instruments, el bombo sonant com si caigueren bombes, el timbaler en mig d’un èxtasi i rematava, girant-se de cara a tu, algun músic de vent fent-te la gracieta per crear un bon ambient. Ara, aquest músic soc jo. Un poc en conseqüència d’aquesta infància tan meravellosa dins la festa. I un detall que a mi m’agradava molt i continue veient-ho amb molta tendresa, com abans parlava en la meua família havia molt de fester que per causes de la vida havia deixat de ser-ho. Al passar la seua filà, tots els miraven amb un somriure, algun gest carinyos, algun bes a l’aire, alguna llagrimeta o, fins i tot, algun atrevit deia “tu l’any que ve ací”. I això, diu molt de la gent i la seua festa.


Arriba el segon dia de festes, i encara que les cares d’alegria estan un poc...bo, no sé com dir-ho... la nit de xaranga s’ha fet un poc amb la nostra pell, el dormir ha anat regular i la festa d’anit ha eixit en l’apartat de successos del paròdic perquè la fogona la van vorer fins a Nova York. Inclús tot això, l’esperit aguanta intacte i aguantarà totes les festes perquè comencen els actes. Res que els amics, dos rialles, un quintet i el forte de l’Ambaixador Cristià no puga arreglar. I a la marxeta. Apareixen les ambaixades i ofrenes amb la seua olor inconfundible al cel En els parlaments apareixen noms de personatges, velles partides, vocabulari del poble i molt de sentiment per recrear amb respecte tot un capítol de la nostra història. En aquests actes, escoltem la història i llegenda d’una època, les meues primeres classes d’història del poble apareixen lligades a este acte. Aquella vella estampa dels menuts preguntat als majors “ací que fan?”. Recordeu qui vos va contar la llegenda de Ben i Issa. Aquell còmic de l’escriptor Bernat Capo i il·lustra't per Jaume Carañana. I encara que soc músic i els trons no els duc molt bé, m’encanta vorer la passió que te la gent amb la pólvora. A propòsit d'això, el meu moment favorit sempre serà quan apareix el fester amb algun trabuc customisat o tunejat. Els trabucs que per la mida pareixen dragons o canyons de muralla. Que la punta és més una boca de metro que un canyó de trabuc. Que tu li veus la cara amb el somriure desbocat i penses, d’ahí no té que eixir res bo i menys de les mans d'eixa criatura. I, efectivament, aquesta persona apreta el gatillo i se'ns fa negre a la resta del món de la llenyà que s’espolsa. I tot això que no vos vinga al cap fer coros de trons o coreografies. En fi, fa goig onbservar-vos. El valencianisme en tota la seva esplendor.


En la memòria i les històries del meu pare, conta velles anècdotes de dianes i retretes pel poble. I he de dir-vos que algunes vegades, al tocar pels pobles, veig aquests actes i els trobe a faltar al meu. Segur que molts d’ací encara recordeu totes aquestes matinades o nits de festa pel poble. La diana amb la seua música i les seues arrancades solemnes tots vestits de gala al trenc de l’alba amb un pasdoble assegut a l’estil alcoià. Al contrari que les retretes, carregades de festa i crits amb pasdobles festers pels vells carrers del poble. Ahí, dins la música sona més fort i el cor bombeja ràpid. En fi, els moments on la festa crea eixa convivència entre el poble i els festers sempre serà una aposta segura i de continuïtat. Ningú s’enamora si no li ronden la porta de casa. Ja ho diuen els refranys, el rose fa l'estima.


Bo, continuem recordant, veig que vos ha agradat el joc. La festa té moltes parts, ja vos dic jo que si no les té, sempre apareix algú i inventat un acte que he vist moltes coses pels pobles. Així i tot, arriba el moment més gran de la festa. Moltes paraules fan referència al moment; el partidor, l’arranca. Tots sabem on estem, no? Al dia de l’entrà. Hi haurà moment més màgic que eixe en tot el món? Pense que no. No descarte una pel·lícula de Disney recreant aquest moment. Bo, l’entrà d’Aladin al castell del califa queda prou reflexada la idea alcoiana. En el món de la fantasia, tot val i tot està permés. Carrosses, animals, ballets, bandes, foc, confeti, flors, esquadres... de tot i carregadet que som valencians. Recordeu la vostra primera entra? Vos deixe un moment per tirar cap arrere. Jo si que recorde la meua, vaja, quin dia. No va ser ací, però l’emoció sempre serà la mateixa. Eixe any entrava a la banda i la primera actuació era als Moros i Cristians de Calp en octubre, però la vida tenia un camí diferent reservat per a mi. Recorde un dia de setembre amb 14 anys que no tenia molt que fer, quan em va cridar el tio del meu pare, Vicent Sendra. El “uelet del saxo” com li diuen afectuosament la família musical. Un il·lustre músic i mercenari del poble de Benissa. Un espardenyistic. La vieja guardia que dic jo. Un Pokemon legendario. Ell em va fer una proposta de baixar a tocar a l’entrà d'Ibi amb un cotxe del Bataclan de Xaló per reforçar a la Lira de Quatretonda. Bona mescla, eh? Dos músics de Benissa, dins d’un cotxe de musics de Xaló per reforçar una banda de músics de Quatretonda per tocar en les festes del poble d’Ibi. Bo, perquè açò és la vida del music de carrer, tot molt multicultural. I així, fa 15 anys de vida musical. Mitja vida ara que tinc 29. Bo, quasi que encara tinc 28.


Tornem a eixe dia, arribem allí. Un poble tot costerut. Que bo, això era l’últim que pensava perquè anava a tocar la meua primera entrà i llogat. Un Rolling Stones de la vida. Damunt amb una banda de les més fortes del carrer. La Lira de Quatretonda. Tot un orgull per a un jove saxofonista que acabava d’entrar al conservatori i no era conegut en el carrer. Arribe al partidor, allò era un enorme corrent de músics i festers. Tot ple de xilaves i tratges. Tot colors i formes. Carrosses i cavalls. I. xiquillo, agafa xilava i papers. Mare de Déu, quin descontrol, no donava prou buscant coses. En fi, tot preparat i el xiquet endongat. Arriba el moment, el fester d’honor fa el parlament dalt d’un marge enorme i dona pas a l’entrà amb eixa frase tan pletòrica de “Avant l’entra”. I escolte un xicotet “1, 2, 3, i..boom”. Timbals i música, allò explota i m’entra per dins del cos com una energia i vitalitat elèctrica, la primera marxa amb aire de Creu Daurà. Que moment. Reconeixeu aquesta sensació? A mi continua passant-me a tots els pobles que vaig a tocar des de fa 15 anys. I no em cansa. No em canse de vorer i sentir l’alegria que produïx esta festa. Qui anava a dir-me a mi que després de 14 anys tornaria a eixe poble amb eixa mateixa filà i la mateixa banda. Ara molts són amics i família. Tornava com a professional i reputat mercenari musical. Tornava amb gent que li tinc molta estima i ens preocupem uns dels altres perquè d’això tracta la festa, amor i felicitat. Tant músics com festers. D’estimar-nos. De donar-nos alegria. De recordar aquells que no han pogut vindre o van marxar allà dalt. De contar velles anècdotes. De buscar algun amor platònic. I disfrutar que la vida són dos dies, oblidant els mals rotllos. De fer festa.


Una festa que encara que està basada en velles històries no té res que vorer amb batalles i sang, encara que alguns per traure rèdit així intenten veureu. Fa temps vaig escriure un article basat en una xarrada del mestre Vilaplana sobre la festa dels Moros i Cristians. Ell, utilitzant el seu bon humor ens parlava sobre el sorgiment militar de la festa. Al parlar de banda ens ve al cap la música i la festa, l’alegria dels carrers i la felicitat d’un poble, però esta formació prové de la idea oposada a l’alegria. Estes formacions de finals del segle XVIII i principis del segle XIX es crearen a partir dels homes que tornaven de l’exèrcit sabent tocar un instrument militar. A més, la banda en la seua essència deriva d’aquestess formacions militars, tant en formació instrumental com en repertori musical. Alguna excepció podem trobar arreu de la nostra terra, com el cas de Benissa que va desenvolupar l’activitat bandística gràcies al Seminari Menor Franciscà, però no era la norma general. Si observem amb deteniment la nostra música festera, tant les marxes com els pasdobles més primitius o conservadors, mantenen la forma estructural de la música militar, basades en el minuet francés. En alguns pobles de tradició més antiga que el nostre poble, les filaes s’anomenen cuartelillos i la vestimenta continua adornada amb motius militars.


El temps passa, la gent evoluciona i la música ho fa amb nosaltres perquè busca la prosperitat dins del context social. Les formacions van modernitzant-se i la música festera amb ella, trencant etiquetes i estigmes, buscant la llibertat a través de les mans de compositors com José  Ferrero amb Reina de fiestas i Chimo, Jaume Teixidor amb Amparito Roca, Dunia Perís, Tercio de Quites i Fiesta en la Caleta, José Pérez Vilaplana amb Segrelles i Zoraidamir, Francisco Esteve amb Brisas de Mariola, Juanjo i Eduardo Borras i, especialment Amado Blanquer amb Tarde de Abril, Moment de festa i Marxa del Centenari. Desprès apareixeran a finals del segle XX i principi de segle XXI un altra fornada de compositors dedicats a exaltar la festa entre ells tenim a Vicente Perez Esteban amb Alygeaba Spyros i Templaris d’Albaida, Rafael Mullor Grau amb Danza Colorista i l’Ambaixador Cristià, Saül Gómez Al Mar, Xabat i Kapytan, Francisco Valor amb Creu Daurada, Aralk i Roperia Ximo i, especialment, el meu mestre Jose Rafael Pasqual Vilaplana per la seua implicació en la defensa de la música festera i la música de banda en l'àmbit nacional i internacional amb Cavall de Foc, Jèssica i Creu d’Arsuf. En la nostra terra tenim moltíssima música, tot un llistat d’obres valencianes compostes per al gaudi de la gent, buscant la germanor i amistat entre els col·lectius que s’arreplega ballant o construint esquadres.


Com he dit abans, la festa de Moros i Cristians prové d’una representació cultural i física d’una etapa de la nostra llarga llista de cultures adoptives que formen part del nostre ADN. Una festa que no representa cap batalla sinó l’esforç diari de tantes i tants festers que formen un col·lectiu dedicat explícitament a la il·lusió d’unes festes, un boato o una filà. Parlar de festa és transmetre la nostra herència cultural a les futures generacions de pau i concòrdia, respectar els nostres avantpassats i recordar tots aquells que ja no estan entre nosaltres, rememorant la història per saber d’on venim i on volem anar. Tot això amb una banda sonora interpretada per la nostra formació per excel·lència, la banda de música, que reciclava tot allò que provenia de l’ambient bèl·lic i ho transformava amb felicitat i alegria.


I hui, ara, està nit. Em done per satisfet, si en algun moment d'esta història has recordat aquell moment de festa que tant et va omplir amb la família o els amics, amb la teua parella o els teus fills. Amb la gent de la teua filà. Un moment especial amb aquella persona que no tenim a prop hui o ens veu des d’un altre lloc molt alt. I si així amb este llarg romanç, t'he despertat aquella emoció i per un moment, un xicotet moment, t'he tret un somriure. Cada moment d’esta festa val la pena i val la pena lluitar per ella. Perquè la vida es tracta d'això, de moments de festa. D’un esclat d'amor.






Visca la festa, la música i la seua gent


Visca Sant Pere


I Visca Benissa.



Moltes gràcies.







Comentarios

Entradas populares de este blog

Un llarg camí per a una peça tan curta, la història del pasdoble

LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL, UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ

Mode de valeurs et d’intensités. Oliver Messiaen (1908 – 1992); Comentario y análisis