ELS CANTS DE LA NOSTRA TERRA, un viatge per recordar un pal de la música popular mediterrània

ELS CANTS DE LA NOSTRA TERRA

Un viatge per recordar un pal de la música popular mediterrània

 

La música tradicional o la música de transmissió oral valenciana es compon de moltes branques. Alguns generes nascuts en el nostre territori i altres adoptats per ell, fruit de les corrents migratòries que ocasionaven els treballs de temporada, deixant part de la seua cultura impregnada en la nostra gent. El nostre poble ha perdut gran part de la seua musica tradicional, també, tinc que remarcar que no fórem un poble “cantaor” o fester en el passat a diferencia d’altres regions de la nostra terra valenciana. En la Marina trobem molts cants populars derivats del treball, denominats cants a l’aire perquè no tenien acompanyament musical. En altres llocs trobem fandangos, jotes, trobos, mascares i coples. També, molt populars en gran part dels pobles, derivats de la tradició religiosa tenim gran varietat de gojos i aurores.



Aquesta vegada en endinsem per parlar de les coples més antigues de la península,  les seguidilles. Aquestes com a fet popular han originat diversos noms: seguerilles, seriguilles, segarilles a Tàrbena, seguedilles, seguidilles arromangades, seguidilles planes a Llucena, parrandes Biarcopeos, etc. Analitzarem un cant popular, adoptat i arrelat a la nostra terra, que ha desaparegut com gran part dels nostres cants populars per causa de les modes musicals, tant valencianes com globalitzades. Molt prop del nostre poble, entre Altea i Tàrbena trobem una de les seguidilles o coples més famoses de la nostra terra amb la següent lletra:


Seguidilles murcianes

qui les ha tretes?

La xica de l'alcalde

que té pessetes.

El retor de Bollulla

té una pistola

i acaça les xiques en camisola


https://www.youtube.com/watch?v=Ew0qcbVsnjg

https://www.youtube.com/watch?v=D7wKq3dsw6o

Les seguidilles, considerades les peces musicals més antigues d'Espanya, es poden definir com a composició musical de compàs ternari que primerament van ser un principi literari i ha evolucionat fins a ser un gènere musical i fins i tot, una dansa. Considerada com la matriu de les danses de la regió, lloc d’origen disputat per Andalusia i La Manxa, d'ella deriva el fandango i el bolero. El nom de Seguidilla se li dona a la composició a causa del seguit de les seues coples i música. Apareixen en el teatre clàssic espanyol i en la tonada escènica del s. XVIII, definides per Quevedo com “ la música que arrinconó a las rancias danzas de reverencias que se acompañaban con arpa y rabel ”. Gràcies a la sarsuela i la música nacionalista de tecla del s.XIX, gèneres com les seguidilles i el pasdoble tornaren a la fama popular amb compositors com Chapí, Albéniz, Garcia Lorca, entre altres.


Cants populars a Dénia; Quico Llopis,  Belen Ivars i Josep Alemany, pare i fill

Les característiques generals de la Seguidilla, podem parlar que posseeix un ritme alegre de tres temps, amb mètrica de text simple (4 versos) o composta (una seguidilla simple més una tornada). Les cobles poden estar compostes per 4 o 7 versos. La temàtica generalment és l'amor, però també es poden trobar seguidilles que parlen del viure quotidià, de celebració, eròtic o sàtires d'objectes o pensaments, entre d’altres temàtiques. Aquestes temàtiques són les més comunes, ja que és senzill connectar amb la gent, pel fet que ha experimentat aquestes sensacions o sentiments ja siga de manera total (coneix aquesta vivència, pensament, celebració) o parcial (no ha experimentat exactament aquesta situació, però si una altra que s'assembla i en escoltar les lletres, es pot arribar a sentir identificat). L'acompanyament d’aquesta música està fet per a instruments com guitarres, bandúrries i llaüts, encara que també es poden trobar instruments de percussió i castanyoles. Hi ha un mínim de dos balladors o balladores per a la seua interpretació, però no hi ha número màxim pel qual pot estar ballat per moltes persones al mateix temps. Un factor a comentar de la seua interpretació és l'aparició de les figures femenines, ja que no sols apareixen en la part de la dansa sinó que en alguns vídeos s'han pogut observar a instrumentistes femenines. No es pot dir que hi haja una gran quantitat, però el fet que es comencen a veure més dones en la interpretació deixa veure que es va avançant en la igualtat d'oportunitats i que encara queda camí per recórrer en aquest àmbit.

Referent al vestit podem trobar diferents indumentàries tradicionals i això es deu al fet que aquest vestit tracta de representar el vestit regional manxec i en cada zona de La Manxa existia una indumentària pròpia. Malgrat això, els vestits tenen característiques comuns que permeten establir connexions entre les diferents interpretacions musicals de la seguidilla al llarg de la regió de la taca. No sols trobem representacions artístiques d'aquesta música a Castella la Manxa, sinó que en altres parts d'Espanya com en les illes Canàries, Sevilla o Múrcia es representen variants d'aquesta música i ball, la qual cosa pot deure's a la gran similitud que posseeix la nostra cultura al llarg del país. Malgrat les diferències que podem trobar en la interpretació de la música i la dansa al llarg d'Espanya, es troben característiques comunes que funcionen com a nexe d'unió entre tots els habitants i funcionen com a unificadors culturals i socials.

 


Pintura de F. Goya titulada “El baile a orillas del Manzanares”

A més, fora d'Espanya trobem variants de la seguidilla en diferents zones d’Amèrica i Xile. Aquesta difusió de la Seguidilla pot ser conseqüència de la immigració d'espanyols al llarg del temps a aquests països i la mescla de cultures de tots dos costats. Referent als símbols de la Seguidilla podem parlar de regionalisme, perquè malgrat les diferències interpretatives al llarg de la regió, tots els habitants se senten identificats amb les seguidilles, ja que són un gran reflex de la seua cultura com a grup social. Dins d'aquest terme també podem parlar de la música i els diferents textos, sent aquests molt característics de la regió i visibilitzen aquelles coses significatives, com per exemple el vi o els molins d'aquesta comunitat autònoma. Les lletres fan una gran labor d'empàtica en l'oïdor, ja que, d'una banda, podem trobar a l'habitant de la localitat que en escoltar les lletres se sent identificat per ser elements pròxims a ell i a la seua terra; i, d'altra banda, a l'oïdor, extern d'aquest grup social que gràcies a les lletres pot conéixer en major grau la cultura de la regió en la qual es troba. Amb la música ocorre el mateix, ja que s'empren instruments típics de la música espanyola units a ritmes, mètriques i instruments característics del folklore, transmès a través de la música des de fa generacions, d'aquest grup social.

 


 

“La música no té  fronteres i la llengua que tu parles tampoc”

(Pep Gimeno)

 

Quico Llopis Ivars

Musicòleg i saxofonista 




Comentarios

Entradas populares de este blog

Un llarg camí per a una peça tan curta, la història del pasdoble

LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL, UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ

Mode de valeurs et d’intensités. Oliver Messiaen (1908 – 1992); Comentario y análisis