La música de la festa. Extensió de l’article publicat en el Calendari dels Brillants 2022

 

                                                   Foto: Societat Lirica i Musical de Benissa.

Parlar de les terres valencianes és parlar de música i és parlar de festa, germanor, amistat i amor per la vida. La música ens acompanya en tots els moments i sentiments, aportant-nos un color diferent en cada situació. Tenim una melodia per a cada moment, siga trist o alegre, però, és la felicitat, la germanor, la festa i molts altres adjectius o valors positius els que representen tant bé la música en la nostra terra. En resum, la música és gaudi i pau. Aquestos últims anys hem viscut moments d’incertesa, frustració i tristesa que pareixen no acabar mai entre pandèmies i guerres. Per sort, els valencians i valencianes hem començat aquesta transició cap a la normalitat i, amb ella, ha tornant la música als carrers. La música ha sonat de diferents formes segons l’època i el context social del moment. Per parlar de música valenciana deuríem parlar de dos formacions principals: la rondalla i la banda de música. Hi han hagut altres però aquestes dos han segut l’eix vertebrador del desenvolupament artístic musical del poble valencià.

La rondalla, d’una manera més arcaica, va aparèixer abans que les primeres formacions bandístiques a la nostra terra. Una música que prové dels ambients rurals i les feines del camp, els gèneres denominats cants a l’aire o cants a capella i les guitarraes que evolucionaren als cants acompanyats. Aquestos grups podien tindre qualsevol tipus de formació instrumental, es a dir, en cada poble havia un grup de gent que sabia tocar o podia fer sonar un instrument i d’això es componia la rondalla, un grup dedicat a rondar o acompanyar les danses. Les guitarraes o rondes nocturnes eren molt populars a les zones de l’horta de València que més tard derivarien en grups d’albaes i la formació típica del cant d’estil. Si observem l’arbre de la música popular valenciana trobarem una varietat de gèneres que acompanyen danses o peces on la veu desenvolupa tot el seu virtuosisme d’una manera festiva. Al fi i al cap, aquesta música sempre ha segut de riu-rau, carrer i balco evocant els bons sentiments, l’amor i la felicitat entre les persones.



                                              Foto: Rondalla benissera a principi de segle XX

Al parlar de banda ens ve al cap la música i la festa, l’alegria dels carrers i la felicitat d’un poble, però aquesta formació prové de la idea oposada a l’alegria. Aquestes formacions de finals del segle XVIII i principis del segle XIX es crearen a partir dels homes que tornaven de l’exèrcit sabent tocar un instrument militar. A més, la banda en la seua essència deriva d’aquestes formacions militars, tant en formació instrumental com en repertori musical, fins a la segona part del segle XX. Alguna excepció podem trobar arreu de la nostra terra, com el cas del poble de Benissa que va desenvolupar l’activitat bandística gràcies al Seminari Menor Franciscà però no era la norma general. Si observem amb deteniment la nostra música festera, tant les marxes mores i cristianes com els pasdobles més primitius o conservadors, mantenen la forma estructural de la música militar, basades en el minuet francès.

 En certes zones d’alta producció, agrícola o industrial, i posterior auge de la seua economia en el segle XIX, eren aquestos musics ex-militars qui amenitzaven els cafès o sales de varietats que apareixien gràcies a les millores laborals i  a l’aparició del temps d’oci en la classe treballadora fora de la seua jornada laboral. Alguns d’aquells epicentres d’orquestres foren ciutats tant representatives com Alcoi i Dènia però, al llarg dels pobles de la geografia valenciana és respirava la moda francesa, provinent directament de la ciutat de Paris amb aire de cafè, cuplet o sales d’oci. El temps passa, la gent evoluciona i la música ho fa amb nosaltres perquè busca la prosperitat dins del context social. Les formacions van modernitzant-se i la música festera amb ella, trencant etiquetes i estigmes i buscant la llibertat a través de les mans de compositors com Jose Mª Ferrero (Reina de fiestas, Chimo, etc), Jaume Teixidor (Amparito Roca, Fiesta en la Caleta, Gloria al trabajo, etc), Jose Pérez Vilaplana (Segrelles, Zoraidamir, etc), Francisco Esteve (Brisas de Mariola, Juanjo, Eduardo Borras, etc) i, especialment Amado Blanquer (Tarde de Abril, Moment de festa, Marxa del Centenari, etc) en la primera època de la evolució de la musica festera. Desprès apareixeran a finals del segle XX i principi de segle XXI un altra fornada de compositors entre ells Vicente Perez Esteban (Alygeaba Spyros, Templaris d’Albaida, etc), Rafael Mullor Grau (Danza Colorista, l’Ambaixador Cristià, etc), Saul Gómez (Xabat, Kapytan, etc), Francisco Valor (Creu Daurada, Aralk, Roperia Ximo, etc) i, especialment, el mestre Jose Rafael Pasqual Vilaplana per la seua implicació en la defensa de la musica festera i la musica de banda a nivell nacional i internacional (Cavall de Foc, Jessica, Creu d’Arsuf, etc). En la nostra terra tenim moltíssima música, tot un llistat d’obres valencianes composades per al gaudi de la gent, buscant la germanor i amistat entre els col·lectius que s’arreplega ballant o construint esquadres.



                                         Foto: Comparsa Dragons de Benissa (actuals Taifes Eslaus)

Entre les nostres senyes d’identitat musical apareix una de les festes que més ens dona nom com a cultura, la festa de Moros i Cristians, que prové d’una representació cultural i física d’una etapa de la nostra llarga llista de cultures adoptives que formen part del nostre ADN. Una festa que no representa cap batalla sinó l’esforç diari de tants i tants festers que formen un col·lectiu dedicat explícitament a la il·lusió d’unes festes, un boato i una filà. Parlar de festa és transmetre la nostra herència cultural a les futures generacions de pau i concòrdia, respectar els nostres avantpassats i recordar tots aquells que ja no estan entre nosaltres, rememorant la història per saber d’on venim i on volem anar. Tot això amb una banda sonora interpretada per la nostra formació per excel·lència, la banda de música, que reciclava tot allò que provenia de l’ambient bèl·lic i ho transformava amb felicitat i alegria. 



Comentarios

Entradas populares de este blog

Un llarg camí per a una peça tan curta, la història del pasdoble

LA MÚSICA POPULAR ÉS GENERACIONAL, UN ASSAIG SOBRE LA MÚSICA POPULAR VALENCIANA I LA SEUA EVOLUCIÓ

Mode de valeurs et d’intensités. Oliver Messiaen (1908 – 1992); Comentario y análisis